Fox glacier & Lake Matheson

Fox Glacier was een onverwachte toevoeging aan mijn reisplannen, maar ik wou zeker niet de kans missen om op een gletsjer te gaan wandelen (het is niet alsof we ze in België op overschot hebben 😉 ).

De stad zelf was slechts enkele straten groot, maar je gaat niet naar Nieuw Zeeland voor de steden en de natuur rondom Fox was zeker de moeite waard.

BLOG A

Samen met Hugo (uit Nederland) en Damien (uit België), die ook in mijn hostel verbleven, ben ik naar het uitzichtpunt gewandeld waar je de gletsjer kunt zien. Helaas was het redelijk mistig die dag, dus moest ik afwachten tot de volgende dag voor mijn eerste blik op een echte “glacier”.

BLOG B

Mijn tweede dag in Fox was zeer druk: in de voormiddag ben ik op een “glacier walk” tour gegaan, waarvoor iedereen goed ingeduffeld werd en klimschoenen kreeg voor hun schoenen. Kwestie van een goede grip te hebben op al dat ijs. Voor we tot bij de gletsjer konden geraken, moesten we eerst nog een kleine wandeling maken. Het was best wel spannend toen een deel van de weg onderaan een heuvel lag, die gekend is voor steenslag.

BLOG D

De gids hield alles goed in de gaten en wij moesten paraat zijn om op zijn teken zo snel mogelijk te rennen tot we buiten de gevaarszone waren. Het was het (minieme) risico echter zeker waard, het uitzicht was gewoon prachtig:

BLOG C BLOG E

Ben ik de enige die hier een Fellowship of the Ring sfeer in ziet?
Ben ik de enige die hier een Fellowship of the Ring sfeer in ziet?

Eenmaal aan de voet van de gletsjer moesten we onze klimschoenen onderaan onze schoenen vastmaken en werden er stokken uitgedeeld voor extra standvastigheid. We kregen een korte les in gletsjerwandelen, wat er op neerkomt dat je goed met je voeten moet stampen terwijl je wandelt. Het duurt eventjes voor je dat gewoon bent en het duurt nog wat langer om het terug af te leren wanneer je opnieuw vaste grond onder de voeten hebt 😉

Gletsjerwandelen doe je best onder professionele begeleiding!
Gletsjerwandelen doe je best onder professionele begeleiding!

De gletsjerwandeling zelf was zeer leuk en met de zon was het eigenlijk warmer dan ik verwacht had. Onze gids hakte met een pikhouweel treden uit, die wij dan moesten beklimmen en natuurlijk waren er ook veel foto opportuniteiten 😉

BLOG H BLOG I BLOG J BLOG KBLOG L BLOG M BLOG N BLOG O

Tijdens deze wandeling ben ik aan de praat geraakt met Amy en Leah uit Adelaide, wat toevallig mijn eerste stop in Australië is. En Leah was zo vriendelijk om mij uit te nodigen bij haar te blijven slapen wanneer ik naar haar thuisstad vlieg 🙂

In de namiddag ben ik dan naar een Werelderfgoed gefietst: Lake Matheson. Het meer is beroemd wegens zijn spiegeleffect, maar helaas was er veel te veel wind. Het wel blijft een mooie plaats om te bezoeken, want de wandeling erom heen toont enkele mooie uitzichten 🙂

BLOG P BLOG Q

Dankzij de ultrakleine keuken (slechts 3 kookvuren, 2 pannen en 3 potten) ben ik dan ‘s avonds aan de praat geraakt met een koppel dat net een meerdaagse hike had gedaan in de bossen rondom Fox. Opmerkelijk was dat ze al die tijd vooral leefden van de vissen (vooral alen) die ze vingen in de rivier!
Mijn dag en mijn verblijf in Fox heb ik dan afgesloten door samen met hun naar Romeo en Juliet te kijken. De film werd volledig in het Shakespeareaans gesproken, maar de jonge Leonardo Dicaprio speelde de hoofdrol, dus het was niet moeilijk om aandachtig te blijven 😉

Tot de volgende 🙂

5 thoughts on “Fox glacier & Lake Matheson”

  1. Prachtige foto’s, Evelyne! Je maakt er wel héél mooie dingen mee hé!
    Ik krijg echt goesting om ook op pad te gaan( maar dan wel niet alleen) !petje af hoor!
    Nog maals bedankt om je ervaringen te delen,ik kan er echt van genieten en kijk telkens uit naar je volgende avonturen.

    Heel veel groetjes en tot de volgende keer,

    Martine

    Like

    1. Merci Martine 🙂
      Het leuke aan de blog is dat ik dan die herinneringen terug kan beleven 🙂
      Ik zal waarschijnlijk rond november al terug thuis zijn, maar ik blijf posten tot ik alles van mijn reis overlopen heb! Ik voel me soms schuldig dat ik zover achter kom, maar ja 😉
      Donderdag een nieuwe post 🙂

      Like

Leave a Reply

