Franz Josef

Franz Josef is één van de twee plaatsen in Nieuw Zeeland waar het mogelijk is om op een gletsjer te wandelen. Dit is dan ook de reden waarom ik hier een stop gepland heb. In Nelson kreeg ik echter te horen dat het sinds lange tijd niet meer mogelijk is om te voet op de gletsjer te geraken en dat deze enkel nog te bereiken is per helikopter. Dit klinkt natuurlijk zeer leuk maar vooral ook zeer duur. Een beetje te duur voor mijn budget, vooral als je bedenkt dat de andere locatie waar je een “glacier walk” kunt doen op nog geen paar uur afstand ligt (Fox Glacier). Een wijziging in mijn reistraject, want ik was niet van plan naar Fox te gaan, … maar dat is het voordeel van een lange termijn reis, je kunt flexibel zijn in je planning 😉

Het is enkel te danken aan mijn verslaving aan warmwaterbronnen dat ik toch nog in Franz Josef gestopt ben 😀

De lokale hot pool heeft zeker niet teleurgesteld, maar het is de wandeling terug naar de jeugdherberg die de meeste indruk op mij nagelaten heeft. Het doet toch wel vreemd om in flipflops te wandelen terwijl je overal waar je kijkt bergen met sneeuw ziet. Hoewel ik moet toegeven dat ik blij was toen ik terug binnen was, want ik kreeg toch wel wat koud aan mijn voeten 😉

BLOG A

Natuurlijk zijn gletsjers en warmwaterbronnen niet de enige dingen die je kunt doen in Franz Josef. Zoals overal in Nieuw Zeeland zijn er ook enkele leuke wandelpaden in de buurt. Ik heb er voor gekozen om naar de Callery Gorge te wandelen:

blogc
bizarre bomen hier in NZ

blog d

blog g
Callery Gorge

Waar ik deze stad echter vooral door zal blijven herinneren is dat ik hier zeer serieus heb overwogen om iemand te vermoorden. Man, die kerel kon snurken! Zelfs met oordoppen en mijn muziek op maximum klonk het nog alsof hij in mijn oren zat te ronken. En dat van bijna 15 meter afstand! Gelukkig voor hem had ik ook nog wifi en kon ik op mijn tablet wat humoristische interviews bekijken. Lachen doet mirakels voor een slecht humeur 😀

En met deze kleine anekdote sluit ik af 🙂

 

One thought on “Franz Josef”

Leave a Reply

