Rotorua

Rotorua is mijn tweede verblijfplaats in Nieuw Zeeland, het is een stad met natuurlijke warmwaterbronnen waardoor het ook de reputatie heeft gekregen van een stinkende stad. Gelukkig had ik niet veel last van de rotte eieren geur waar ik verbleef. blog

Het eerste dat mij opviel is dat het stadcentrum bestaat uit winkels, restaurants en accommodatie voor reizigers. Het is een thema dat zich in bijna elke stad dat ik bezocht heb herhaald heeft. Het is duidelijk dat Nieuw Zeelandse steden zich ontwikkeld hebben in functie van toerisme. Dat is wel jammer, want zo heb je minder kans om een Kiwi (buiten hun werk) te ontmoeten en zo een andere kant van het land te ontdekken.

Ik ben 5 dagen in Rotorua gebleven en in die tijdspanne heb ik Hobbiton bezocht en deelgenomen aan de Canopy Tour en the Mitai Maori Village Experience. Hier ben ik ook mijn eerste Belg tegengekomen in de vorm van een kamergenote 🙂 Ze had een gemakkelijk te onthouden naam (Stefanie) en komt uit Mechelen. Blijkbaar verbleef er ook een Belgische familie in ons hostel, maar die heb ik niet ontmoet.

Ik heb hier verder mijn eerste ervaring met een zeer populair fenomeen in Nieuw Zeeland meegemaakt: de ochtendmarkt. Deze markt gaat meestal door in het weekend en je kunt er vers fruit en groenten rechtstreeks van de boeren kopen. Om de een of andere reden waren er ook verschillende kraampjes die Thaïse massages aanboden. Ik heb hier echt op mijn tanden moeten bijten 😉

Rotorua ligt aan een groot meer waarvoor je een week lang zou moeten wandelen om er helemaal rond te geraken, blog (4)maar afgelegen strandjes zijn gelukkig wel binnen de 10 minuten bereikbaar. blog 8Na zo’n relaxmoment op het strand ontdekte ik wel dat er nog geen 5 meter verder een dode vogel lag … that’s nature I guess 😉 Gelukkig zijn er ook meer geciviliseerde plaatsen waar je van het uitzicht kunt genieten zoals The Polynessian Spa (het voordeel van in een vulkanisch gebied reizen zijn al deze hot pools :D). Met hot pools variërend van 38 tot 42° heb ik lekker kunnen relaxen en het was mijn eerste, maar zeker niet mijn laatste ervaring met Nieuw Zeelandse warmwaterbronnen.

Het was ook in Rotorua dat ik afgesproken had met Julia (mijn kamergenote uit Auckland) om dan samen met de auto verder te reizen. Dinsdagmorgen laadden we alles in de auto, onder andere mijn overschot aan fruit van de ochtendmarkt (genoeg voor fruitsalades voor de rest van de week 😉 ) en zijn we de omgeving van Rotorua gaan verkennen.

We zijn naar het nabijgelegen Blue Lake gereden waar je een leuke wandeling rondom het meer kunt doen BLOG 3BLOG CBLOG 4BLOG 2BLOG 1en na een lekkere lunch zijn we op aanraden van de hostelreceptioniste naar een lokaal museum, genaamd The Buried Village (Het Begraven Dorp), gereden. BLOGHet gehele museum concentreert zich op de vulkaanuitbarsting van 1885, dat nog steeds als één van de grootste rampen in Nieuw Zeeland gezien wordt. Tijdens deze uitbarsting werden de Pink and White Terraces oftewel het Achtste Wereldwonder vernietigd, maar het is vooral doordat volledige dorpen bedolven werden onder as en steenslag dat het deze reputatie heeft. Zoals je je kunt inbeelden hebben niet veel mensen de uitbarsting overleefd. Van degenen die het wel kunnen navertellen vind je in het museum hun verhaal terug en bij sommige moest ik echt even slikken. Het verhaal dat de meeste indruk op mij heeft nagelaten is hoe een moeder vier van haar kinderen hoorde sterven en één ervan letterlijk in haar armen. Door de hoeveelheid gesteente en as werd ze naar beneden gedrukt tot haar eigen lichaam haar zoontje versmachtte … daar krijg ik nog steeds de rillingen van als ik eraan denk.

Je kunt hier ook het opgegraven dorp bezoeken waar het museum naar vernoemd is. BLOG A

Na het museum gingen we op weg naar de stad Taupo, onze verblijfplaats voor de volgende twee nachten, maar eerst zijn we een zijweg ingereden die Julia nog kent van een vorige keer. Deze zijweg leidt naar Hot & Cold, een warmwaterbron/-rivier dat opengesteld werd door de Maori-eigenaren. Je kunt er baden in het gedeelte waar twee rivieren samenkomen, de ene heet en de andere koud. Het was wat zoeken naar de beste locatie in het water, maar was de stop zeker waard! En op deze relaxerende noot en nog wat foto’s van Rotorua sluit ik terug af. Tot later 🙂 blog 9blog (3)blog (2)blog 5

One thought on “Rotorua”

Leave a Reply

