Kia ora

Hoe kun je meer over de Maori leren dan door een avond door te brengen dat door de lokale Maori gemeenschap georganiseerd wordt? Er zijn twee zo’n ervaringen beschikbaar in de buurt van Rotorua, maar ik heb positieve zaken gehoord over de avond in Mitai Moari Village, dus dat is waar ik mijn tour boek.

Ik wordt opgepikt aan de I-site (het informatiecenter) en zie het busje opvullen. Grappig genoeg stapt een ouder koppel op dat ik de dag ervoor in the Green Dragon (tijdens de Hobbiton tour) ontmoet heb en zie ik wat verder Steph (ook van Hobitton) de straat oversteken. We zwaaien eens naar elkaar en ik besef hoe klein Nieuw Zeeland eigenlijk is.

Het busje dropt ons aan de feesttent waar we wachten tot alle stoelen ingenomen zijn en de avond kan beginnen. Onze gastheer leert ons eerst wat Maori, hoewel ik denk dat onze uitspraak niet echt dat is. Hij liet ons namelijk verschillende malen de woorden Kia Ora herhalen, wat ongeveer betekent: “Welkom/ik wens je een goede gezondheid toe”. We gaan samen na welke nationaliteiten er in de zaal zitten (ik ben de enige Belg) en hij zegt iets kort in (bijna) elke taal. Zijn ”Welkom, hoe gaat het” had echter ook nogal een accent 😀

Voor het volgende gedeelte moeten we terug naar buiten en kunnen we zien hoe de “Hangi unveiled” wordt of los vertaald: waar ze ons onze avondeten tonen en hoe dat klaargemaakt wordt.

hangi 1

hangi 2

hangi 3

hangi 4

hangi 5

hangi 6

Daarna gaan we één van hun oorlogskano’s gaan bekijken en wat later zien we er eentje in actie. We worden vooraf gevraagd niet te lachen en geen flits te gebruiken in dit gedeelte van de avond. Een vijftal mannen peddelen een kleine rivierstroom op en dan besef ik waarom men ons vroeg niet te lachen: de mannen tonen zoveel mogelijk oogwit en steken hun tong uit terwijl ze heel luid “hoe” roepen. Dit komt zeer amusant over, dus ik vrees dat we toch allemaal een beetje gelachen hebben.
Ze peddelen enkele malen voorwaarts en achterwaarts de rivier op zodat iedereen de kans krijgt om een foto te trekken (daarom mocht we dus geen flits gebruiken, de “krijgers” zouden anders verblind worden).

oorlogskano

Tijdens het laatste gedeelte van de avond, voor we eindelijk mogen gaan eten, zien we diezelfde krijgers terug op een podium waar ze in het klein een Maori dorp hebben nagebouwd.

show 3

Daar demonstreren ze een welkomstritueel en moet iemand van het publiek de “chief” van onze groep spelen. Hij slaagt erin dit te doen met een uitgestreken gezicht, zijn geschenk wordt aanvaard en de show kan beginnen.

show 2
We zien en horen traditionele dansen, liederen, behendigheidspelletjes en nog meer tongen en oogwit. Het ziet er nog steeds grappig uit ( ze doen het met veel overgave), maar als je dit in het echt zou zien, en daarmee bedoel ik dus 200 jaar geleden of later, moet het zeer intimiderend geweest zijn. Vooral als je beseft dat het uitsteken van de tong vertaald wordt als: je ziet eruit om op te eten (en dat zeggen ze niet om te flirten).

show b (2)
Er volgt ook nog een demonstratie van wapens, muziekinstrumenten en zelfs speelgoed. En na nog een kleine vragenronde is het dan eindelijk tijd om te eten!

show d (2)

show a

show 4
De hangi werd in buffet stijl opgediend en bestond uit: aardappelen, gevulde kip, … allemaal zeer lekker en de wachttijd meer dan waard! En ook het dessert was om de vingers van af te lekken. Daarna nog een kleine boswandeling in het donker naar een plaatselijke en natuurlijke waterbron (dit water was beschikbaar bij het eten en smaakte ook zeer lekker), waar je in het donker duidelijk gloeiwormen kunt zien(net kleine sterren op de grond). Dit was zeker een leuke activiteit om mijn avond door te brengen en om mijn eerste week in Nieuw Zeeland mee af te sluiten.

4 thoughts on “Kia ora”

  1. Hey Evelyne,

    Na het lezen van je reisverslag van nieuw-Zeeland, krijg ik plots een blij gezicht.

    Ik voel het als een ware beleving!
    Geniet ervan!

    Like

Leave a Reply

