Een ochtend in de bomen

Nieuw Zeeland is uniek, daar twijfel je niet aan als je hier een tijdje rondtrekt. Je vindt er de meest adembenemende uitzichten waarvoor je anders heel Europa zou moeten rondreizen om hetzelfde te kunnen zien. Wat Nieuw Zeeland echter helemaal apart maakt is hun ecosysteem. Het eiland is eeuwenlang geïsoleerd geweest waardoor er zich vele unieke vogelsoorten hebben ontwikkeld. En behalve enkele roofvogels waren er ook geen roofdieren op de eilanden.

Dit was toch het geval tot 600 jaar geleden de eerste Maori aan land kwamen (Nieuw Zeeland is dus nog een “recent bewoond” land) en daarmee kreeg het eiland er een eerste “roofdier” bij. 400 jaar later arriveerden de Europeanen en brachten honden, katten en ongedierte zoals ratten, opossum etc met zich mee en dat was het einde voor vele vogels. Ter verduidelijking: als ik spreek over vele vogels dan bedoel ik echt in aantallen die moeilijk voor te stellen zijn. Aan de hand van het logboek weten we dat de bemanning van het eerste Europese schip dat in de buurt van het eiland kwam de vogels hoorde voordat ze zelfs land zagen. Toen ze op het strand aanmeerden moest men roepen om zich boven het vogelgezang verstaanbaar te maken en de kapitein zag zich gedwongen om ’s nachts terug de oceaan op te varen want de matrozen klaagden dat ze door het lawaai niet konden slapen. Klinkt indrukwekkend, niet?

Jammer genoeg zijn vele vogelsoorten nu uitgestorven, door mensen of door de dieren die ze geïntroduceerd hebben, maar men maakt nu een echte inspanning om natuurgebieden vrij te maken van ongedierte zodat de vogels weer in aantal kunnen stijgen. Vaak combineren ze dit met een activiteit en zo leren de toeristen, maar ook de lokale bevolking, meer over de dieren en de natuur die ze proberen te redden en op welke manier ze dat doen en hoe je zelf kunt helpen. Het merendeel van het geld van zo’n tour gaat dan ook naar hun conservatiefonds.

Het is aan zo’n tour dat ik tijdens mijn eerste zondag in Nieuw Zeeland heb deelgenomen: de Canopy Tour (http://canopytours.co.nz/). Deze activiteit ging door in een stuk bos dat nooit aangeraakt is geweest door mensen (behalve om er een spoorlijn aan te leggen, laten we eerlijk blijven). Aan de hand van donaties en de opbrengsten van de tour koopt de organisatie vallen om het vele ongedierte in het bos te doden en zo de vogels terug een kans te geven (het was best wel grappig om te zien hoe enthousiast ze waren over de vallen en hoeveel ongedierte ze er al mee te pakken hebben gehad).

Maar de tour is meer dan enkel informatief, de reden dat dit stukje getiteld is als ochtend in de bomen is omdat ik daar inderdaad mijn ochtend heb doorgebracht. Aan de hand van ziplijnen gingen we van boomtop tot boomtop, wat weer eens iets wat anders is dan een wandeling door het bos! En tussendoor leerden we dus meer over de geschiedenis, de natuur en de vogelsoorten die ze proberen te redden. Sommige vogels zagen we zelfs van zeer dichtbij. De Nieuw Zeelandse Robin (ik weiger het een roodborstje te noemen want het was helemaal zwart) volgt graag mensen omdat onze voetstappen de wormen omhoog brengen, dus toen de gidsen een stuk aarde wegveegden en zo de wormen nog dichter bij het oppervlak brachten kwam er al snel een robintje opduiken om te smullen. Ik heb hier helaas geen foto’s van omdat ik mijn camera niet mee wou nemen terwijl ik tussen de bomen zwierde. Gelukkig heb ik wel enkele foto’s gekregen die de gidsen genomen hebben:

lg_P1060159

lg_P1060147

3 thoughts on “Een ochtend in de bomen”

Leave a Reply

